*

BOGON MIETTEITÄ

Kalevi Ahon "musiikki" oli kamalaa kuultavaa

Hei taas pitkästä aikaa.

Olin eilen Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluvassa konsertissa, jossa ohjelmassa oli ensin Stravinsky'ä, sitten Ahon huilukonsertto (oikeasti hullukonsertto) ja lopuksi Tsaikovskin 6. sinfonia.

Ihmettelen suuresti niitä, jotka (minä olin vapaalipulla) olivat omilla kertaalleen verotetuilla rahoillaan ostaneet liput kuullakseen Ahon hirveätä mökää. Olen ymmärtänyt, että säveltäjät panevat paperille omassa päässään soivaa kamaa - onkohan Ahon hapenotto ihan kohdallaan?

Huilu"konserton" kauhea puolituntinen oli kakofonia, jonka kaltaista en ole aikaisemmin kuullut. Jos kaikki moderni musiikki on tältä laidalta niin kyllä kansaa huijataan. Vähin mitä taiteelta voisi odottaa on nautittavuus; jopa pääsiäisen ajan kärsimysoratoriot ovat musiikin osalta nautittavia vaikka aihe on traaginen, siinä kärsivät muut kuin kuulijat. Tämä eilinen kokemus oli pelkästään kamala. Kuka on pyytänyt säveltämään tällaista tuubaa ja miksi?

 Ihmettelen myös, että koulutettuja muusikoita pannaan soittamaan tällaista sontaa. En muuten mene toista kertaa kuulemaan tämän hepun tuotoksia, nyt oli pakko kun osuus oli sijoitettu ovelasti kahden klassisen mestariteoksen väliin.

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Ihan samaa on aikoinaan sanottu J.S. Bachin ja Ludwig van Beethovenin musiikista. Eräskin aikalaiskriitikko piti Beethovenin sinfoniaa juopuneen musiikkina. Herättäneekö tämä blogin kirjoittajassa pohdintoja?

Käyttäjän anttiliikkanen kuva
Antti Liikkanen

Komppaa täysillä Katriina Kajannesta - Picasson näyttely Asematorin laidalla kannattanee Bogon jättää väliin ja käydä ostamassa iltapäivälehti assalta - pääsee samalla kauhistelemaan matalakulttuurin seurauksia?

Käyttäjän anttiliikkanen kuva
Antti Liikkanen

ps
Komppaan myös Bogoa: selkeäkielinen arvio mistä tahansa asiasta on aina tervetullut tässä kryptattujen viestien mualimassa!

Käyttäjän kivisto kuva
Harri Kivistö

Tämä on usein luovuuden hinta. Mitä luovempi tahtoo olla ja mitä enemmän tahtoo luomansa kulttuurin eroavan olemassaolevasta sitä harvempi tuotoksista kykenee nauttimaan tai niitä aidosti arvostamaan. "Moderni" musiikki vaatii totuttelua ja harjaannusta, kuten toisaalta mikä tahansa taide/viihde - sattuu vain olemaan niin, että perinteisempiä melodioita ja harmonioita kuulemme kaikki elämämme varrella useammin ja ne vetoavat meihin siksi todennäköisemmin. Suosittu ja helpommin lähestyttävä musiikki noudattelee luonnollisesti enemmän totuttuja kaavoja, mikä ei tee siitä lainkaan vähemmän arvokasta.

M-T Heikka

HeJ!

Itse asiasta mitään tietämättä, olen tätä mieltä:

Jos hän kumminkin on säveltänyt jotain muutakin kuin sitä meteli-musiikkia (voin nimittäin kuvitella sen), niin hän ei ilmeisestikään ole huijari.

Toisaalta voi olla niin, että keisarilla ei ole vaatteita, hän on alaston.

Niin, että hyvä kun annoit rehellisen taideavostelusi.

Voi se vähän kumminkin niinkin olla, että kun ikää tulee, ei vaan jaksa kaikkea. Minäkin kuuntelen nykyään jo virsiä.

Käyttäjän pimpom kuva
Markku Hyvönen

Onhan se kiva että tämä tyyppi tunnustaa julkisesti moukkamaisuutensa.

Käyttäjän kivisto kuva
Harri Kivistö

Propsia pitää kyllä Harrylle päin heittää siitä ettet kuulu keisarin-uudet-vaatteet-massaan kuten aivan liian moni. Jonkinlaista kapeakatseisuutta olin tuosta kirjoituksestasi kyllä lukevinani, mutta moukkamaisuutta ei ole pelkästään se ettei lainkaan ymmärrä jotain musiikkityyliä.

Itse en ole koskaan perehtynyt juuri Ahon musiikkiin, joten päätin kuunnella näytteitä netistä. Saksofonikonsertto kuulosti päällisin puolin aivan kunnolliselta. Koukut eivät minun vedonneet, mutta äänimaailman parissa viihdyin. Suomalaisista nykysäveltäjistä olen lähinnä kiintynyt Rautavaaraan, jonka musiikkia suosittelisin hyvänä yhdyskäytävänä "modernin" musiikin maailmaan.

Käyttäjän pimpom kuva
Markku Hyvönen

#9
Moukkamaisuutta on tunnustaa julkisesti moukkamaisuutensa.

p. haikarainen (nimimerkki)

Rehellinen mielipide ei kelvannut niille joiden mielestä kapellikeisarin pitää saada kulkea alasti. Ooppera on matalaotsaisten, mutta ei matalaosaisten, keino riistää kansalaista viihde elämästä.

Lyödään rahoiksi ja myydään Ahon huiluhelvetti CIA:lle kuulustelu"musiikiksi". Kuinkakohan pitkään terroristi kestää murtumatta. Tai kenties sitä voisi käyttää helsingin julkisten tilojen tyhjentämiseen häiriköistä. Esimerkiksi kampin ostarin tyhjentämiseen Ahon huilupirinää tai assan vessojen siivousmerkiksi sammuneille. Puistoihin sitä ei voi viedä koska se on luonnonvastainen rikos oravia ja lintuja vastaan.

M-T Heikka

Tosiasia on sekin, että kaikki me emme ole niin musifikoutuneita. Jokin Sibelius on "helppoa". Voi tosin väittää niinkin, että jos jokin oikeasti on taidetta, niin kyllä sitä piru viekhööt häätyy ymmärtää.

Minun pitäisi kysyä nuoremmalta pojaltani asiaa. Hän ei ole nimittäin minuun tullut musiikillisesti...että mitä pidät Ahosta. Eikä ikäkään rajoita ymmärryskykyä. Jos hän sanoo, että se on paskaa, niin se on todennäköisesti ihan paskaa.

Käyttäjän pimpom kuva
Markku Hyvönen

10.
Voipi hyvinkin olla että olen nauttinut koko ikäni tästä hydrokefiiristä.

Jussi Vaarala

No niin - voin kuvitella, ei Ahon musiikki hääviä ole, samaa kriiks krääks dingelidongelidong musaa kuin Esa-Pekka Salosenkin. Toista edelleen että jos haluaa kuunnella hyvää nykymusiikkia niin sitä saa Einojuhani Rautavaaran tuotannosta, samoin vanhempaa väkeä samalla saralla on ehdottomasti tietenkin Shostakovits.

Mutta onhan se totuus että melkein kaikki nykymusiikki ja sen sävellyskoulutuksin ellei lähde niin ainakin päätyy siihen että kun ns normaalissa musiikissa - johon nippa nappa Shostakovitskin voidaan monien hämmästykseksi lukea - on tapa se että hieman kulmakarvat nousee kun joku soittaa orkesterissa pieleen mutta nykymusiikissa sääntö on että kaikki orkesterissa soittaa pieleen. Ei puutu muuta kuin että kapellimestari strippaisi korokkeellaan, laskisi tortut kaikkien edessä sillä ja alkas läiskiä eturivin yleisöä kuuluvasti poskille - orkesterin soittaessa taustalla sujuvasti kaikkea "pieleen".

Mutta saisi nyt Bogomoloff käydä seuraavaksi meidän urheilusaav....tuota välierätasoisten tulosten kimppuun. Suomi - välieräurheilumaa.

Pitäisköhän järjestää erikseen yleisurheilun välieräurheilu-MM- kisat. Vedän sanani takaisin - näen jo Mertarannan venyttelevän kitarisojaan aloittaakseen välierä_MM-kisojen yle-kustannetun lobbaamisensa.

Jussi Vaarala

Voin kuulla sieluni korvin Mertarannan kuuluttavan " Kuulemiin täältä suomalaisittain menestyksekkäistä yleisurheilun välierä-MM-kisoista. Ehkä tapaamme ensi vuona varsinaisissa MM-kisoissa".

Käyttäjän maxotto kuva
Harry Bogomoloff

Kiitos kaikille kannustuksesta.

Haluan vaan sanoa sen näistä urheilusaavutuksista, että niitä en kyllä rupea laajemmin kommentoimaan. Lähes kaikki tekivät parhaansa myös Berliinissä - se ei sitten ihan riittänyt.
Kilpailu on maailmalla liian kovaa tällaiselle pienelle kansakunnalle. Jos ei ole Bolt'ia niin ei siitä kannata ottaa pulttia.

Musiikkipuoleen sen verran, että klassinen musiikki on minulle kohtalaisen tuttua - ja erotan mieluisan meluisasta.

Jussi Vaarala

Voi Bogo. Kyllä nyt poijaat takarivistä taitaa pakottaa sinut urheilukeskusteluun kun esiin tulit :)

Jussi Vaarala

Mutta vakavasti ottaen kyllähän meillä sekä urheilu- että kulttuuripuolella on perusteellista vikaa. Ilman niiden kilpalaulantaakin.

Niko Lipsanen

Tämä aihe innosti sen verran, että piti kommentoida sitä laajemmin omassa blogissa: Nykytaide kuin juna-aikataulu.

Lyhyesti: Jos oikein syventyy juna-aikataulujen maailmaan, niin varmaan sieltäkin löytää taiteellisia ulottuvuuksia. Ovat juna-aikataulut siis taidetta? Pitäisikö aikataulutaiteilijan saada apuraha? Ovatko ne, jotka eivät ymmärrä juna-aikataulujen hienoutta, vain sivistymättömiä moukkia?

Käyttäjän malva kuva
Eeva Vasenius

Bogo, hienoa, että sanot suoraan.

Lähes kaikki alunperin erittäin hienot ja koskettavat musiikkiesitykset kärsivät täydellisen romahduksen, kun joku alkaa vääntää niistä moderneja versioita.

Voin kuvitella, mitä skeidaa tuo esitys oli ja täytyy sanoa, että ihailuni, että jaksoit "pysyä kasassa" tuossa konsertissa.....

Itse olisin taatusti äänestänyt jaloillani tuossa vaiheessa.

Mikään ei ole karmeampaa kuunneltavaa kuin "apurahajazz", tuo esitys lienee olleen jotain samantapaista huttua?

On erittäin tervettä, että joku sanoo suoraan täällä Suomessakin, jos on erehtynyt johonkin aivan paskaan "muka hienoon" kulttuuriesitykseen.

Eeva

Käyttäjän pimpom kuva
Markku Hyvönen

Tapahtuipa kerran Saksassa.

"Modernisteja ja heidän puoltajiaan kohtaan suunnattu hyökkäys koski kaikkia kulttuurin aloja, kuten kirjallisuutta, elokuvia, teatteria, arkkitehtuuria tai musiikkia. Moderni musiikki, kuten swing tai "neekerijazz" tuomittiin myös selkärangattomiksi 1938 avatussa "Rappiomusiikki" näyttelyssä, kuten "musiikkibolsevismi", jota edustivat kansainvälisesti tunnetut säveltäjät kuten Hanns Eisler, Paul Hindemith tai Arnold Schönberg.
Leimaaminen ja tuomitseminen aiheuttivat korvaamattomia kärsimyksiä ja vaurioita niin yksityisille taiteilijoille kuin maan kulttuurielämän kehitykselle"

Aamen.

Käyttäjän malva kuva
Eeva Vasenius

# 24

Billie Holiday ei saanut keikoillaan edes kulkea samasta ovesta kuin valkoiset muusikot, bändinsä soittajat.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Vanhat jyväskyläläiset muistavat vielä erinomaisesti sen murskakeskustelun ja -kirjoittelun, jota Alvar Aallon suunnittelema Jyväskylän yliopiston päärakennus sai aikaan, kun sitä rakennettiin. Siinä olisikin hauska selvittelyn kohde: Teivas Oksalan ja muiden haastatteleminen, sen ajan lehtien ja dokumenttien lukeminen ja kaiken paneminen paperille artikkeliksi tai kirjaksi. Nyt rakennusta ja muuta Aallon arkkitehtuuria tullaan katsomaan joukolla kaikista maanosista, ja se kuuluu niihin muutamaan asiaan, joista Suomi tunnetaan kaikkialla maailmassa.

Suomi tunnetaan tänään maailmalla myös sinä Euroopan maana, joka on pannut näinä vuosina omaa kulttuuriaan matalaksi enemmän kuin mikään toinen maa. Käytäntö on osoittanut, miten vähän päättäjät arvostavat omaa kulttuuriamme ja perinnettämme.

Käyttäjän anttiliikkanen kuva
Antti Liikkanen

"Huilukonsertto on Ahon hienoimpia teoksia, harvinainen liitto haurasta onnentunnetta ja uikuttavia jäähyväisiä ilman pakonomaista apokalyptista tärmäytystä"
(HS 29.8., Jukka Isopuro, s C2, samasta konsertista jossa Bogo oli).

Tämä on ollut mielenkiintoinen nosto Bogolta ja aika "jännä" keskustelu.

Minun lienee syytä ilmoittaa sidoksistani:
Olen Kalevi Ahon hyä väärti ja olen Luosto-sinfonia-tyyppisissä tilanteissa huomannut Ahon erittäin lämpimäksi järjen, älyn ja Lapin ystäväksi.

Käyttäjän anttiliikkanen kuva
Antti Liikkanen

ps
Jos olisi HS:n kulttuuritoimituksen jäsen, olisin jättänyt painamatta lehteen sivulla C3 olevan "Bogo ei voi ymmärtää" tekstin 29.8.
Sananvapauden nimissä sen toki saattoi painaa, mutta - korkeakulttuurin ja Ahon ystävänäkin - muistelen, että "koira älähtää kun kalikka kalahtaa"...
Liekö tässä, ei kai!?!

Jussi Vaarala

Nyt Liikasen Antilla heittää subjektiivisuus objektiivisuudelta jalat alta ja meinaa koko Antti kumoutua. Kukaan ei ole esittänyt mitään epäilyä Aho lämminhenkisydestä tms.

Toimituksen poiminnat